مصوبه شماره 3140/دش مورخ 28/3/1372 شورای عالی اداری راجع به ارزشیابی کارکنان دولت
مصوبه شماره 3140/دش مورخ 28/3/1372 شورای عالی اداری راجع به ارزشیابی کارکنان دولت
شورای عالی اداری در چهلوسومین جلسه مورخ 18/3/1372 بنا به
پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور در جهت تحقق اهداف برنامه اول توسعه
اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استقرار نظام مطلوب
ارزشیابی و در اجرای ماده 9 آییننامه اجرایی قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان
دولت که در این مصوبه به اختیار «قانون» نامیده میشود. طرح جدید ارزشیابی کارکنان
دولت را با توجه به سیاستها و خطمشیهای زیر تصویب نمود:
-سیاستها و خطمشیها
-گسترش روابط و
مناسبات منطقی و عادلانه در محیط اداری
-ایجاد عدم تمرکز در
اجرای برنامه ارزشیابی کارکنان
-ایجاد فرصت مشارکت
همهجانبه برای کارکنان در طرحریزی فرآیند ارزشیابی
-اشاعه فرهنگ ارزشیابی
در جامعه اداری و افزایش توان مدیران در ارزشیابی کارکنان
-فراهمنمودن زمینه
استقرار نظام ارزشیابی مبتنی بر «مدیریت عملکرد«
-اعمال ضابطه شایستگی
در تصمیمات اداری و استخدامی و بکارگیری نتایج ارزشیابی در بهسازی نیروی انسانی و
افزایش کارآیی کارکنان
اقدامات اجرایی:
1.
دستگاههای مشمول قانون مکلفند ضمن پیشبینی تمهیدات لازم، برنامه
ارزشیابی کارکنان خود را با رعایت موارد زیر تنظیم و اجراء نمایند.
الف) به کار گیری روش
«مدیریت عملکرد» یعنی برنامهریزی، بررسی مستمر، سنجش و هدایت عملکرد، در ارزشیابی
کارکنان
ب) استفاده از معیارهای
دوگانه در ارزشیابی کارکنان شامل:
ü عوامل عملکردی یعنی نتایج یا حاصل کار با توجه به وظایف یا ابعاد مهم شغل یا طرحها و برنامههای محوله در قالب حدود انتظارات یا استانداردهای عملکرد (20 امتیاز)
ü
عوامل فرآیندی یعنی رفتارهای شغلی با توجه به کیفیت
تلاش، نحوه فعالیت و توان کارمند و رفتار اخلاقی با توجه به رعایت شعائر، اخلاق و
رفتار اسلامی (10 امتیاز)
ج) برگزاری جلسات گفتگو و
ترجیحاً مصاحبه در آغاز و پایان دوره ارزشیابی
2. بررسی و ارزشیابی عملکرد امری مستمر بوده و در طول دوره ارزشیابی مدیران و سرپرستان موظفند به ثبت رویدادهای مهم اعم از نقاط قوت و ضعف عملکرد بپردازند و در فرصتهای مناسب کارمندان خود را مورد هدایت و ارشاد قرار دهند.
3. دستگاههای مشمول قانون مکلفند با توجه به گسترش وظایف واحدهای ارزشیابی در ارتباط با طرح جدید ارزشیابی کارکنان و به منظور نظارت، بازرسی و رسیدگی به شکایات، اقدامات لازم و توجه کافی در جهت تأمین نیروی انسانی در سقف پستهای بلاتصدی و نیز تقویت و تجهیز واحدهای مزبور به عمل آورند. در دستگاههایی که واحد ارزشیابی ایجاد نشده است با رعایت مفاد این بند نسبت به ایجاد واحد مزبور اقدام نمایند.
4. دستگاههای مشمول قانون مکلفند نتایج ارزشیابی را در تصمیمات اداری ذیل: تشخیص خدمت برجسته، افزایش فوقالعاده شغل، پرداخت پاداش معادل دو ماه حقوق و مزایا، پرداخت فوقالعاده کارانه، انتصاب به پستهای مدیریت و سرپرستی، تعیین ضریب افزایش سنواتی، ارتقاء گروه، تعیین نیازهای آموزشی و بهسازی کارکنان، تغییر شغل، کاهش فوقالعاده شغل و اخراج به کار گیرند.
5. دستورالعملها و ضوابط مربوط به هر یک از موارد فوق توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب مراجع ذیربط خواهد رسید.
6. دستگاههای مشمول قانون مکلفند به منظور آشنانمودن مدیران و سرپرستان با طرح جدید ارزشیابی کارکنان و اشاعه فرهنگ ارزشیابی، اقدامات لازم را جهت برگزاری دورههای آموزشی به عمل آورند.
7. سازمان امور اداری و استخدامی کشور در جهت اجرای بهینه طرح ارزشیابی همکاریهای لازم را از نظر ارائه راهنماییها و برنامههای آموزشی در دستگاهها معمول خواهد داشت.
8. به منظور تمرکز اطلاعات مربوط به سوابق عملکرد و آگاهی از نقاط قوت و ضعف کارکنان جهت استفاده در برنامهریزیهای نیروی انسانی، آموزش کارکنان و بهسازی سازمانی در هر دستگاه بانک اطلاعات ارزشیابی، حتیالمقدور با استفاده از روشهای مکانیزه تشکیل میشود.
9. کلیه کارکنان رسمی یا ثابت و پیمانی یا موقت یا عناوین مشابه در دستگاههای مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت مشمول مقررات این طرح میباشند.
10. سازمان امور اداری و استخدامی کشور مکلف است ظرف مدت 15 روز دستورالعمل ارزشیابی کارکنان دولت، ضوابط و فرمهای مربوط را تهیه و به دستگاههای مشمول قانون ابلاغ نماید.
11. طرح ارزشیابی موضوع این مصوبه از ابتدای سال 1372 به مرحله اجرا درمیآید و از این تاریخ کلیه ضوابط و مقررات مغایر با آن ملغی میگردد.
سازمان امور اداری و استخدامی کشور نظارت بر حسن اجرای طرح ارزشیابی کارکنان دولت را برعهده خواهد داشت.